Passioner och Visioner

Har precis ätit en fantastiskt god middag! Bestående av majssoppa och nyttiga banan- och äppleplättar. Är så satisfied nu. Mamma och pappa valde den onyttiga varianten av pannkakor, nämligen de dränkta i fett och med mjöl och socker. Hur goda dem än må vara, går det faktiskt inte upp emot känslan av att stoppa i sig hälsosam och fyllig mat som fortfarande smakar underbart! Det är nog därför jag fortsätter med den här livsstilen. Det och det faktum att jag alltid lyckas bli äcklad av min egen mamma när hon med sin oföränderliga övervikt äter små bitar SMÖR under tiden som hon tillagar sina tomma pannkakor... Usch tänker jag bara. Kan hon inte ens försöka göra en god insats för sin hälsa? När jag ser en sådan scen blir jag nog skrämd av att jag någon dag kommer att bli likadan, lika svag.
Och därför håller jag fast vid den näringsrika och hyffsat kalorifattiga maten som håller mig mätt och gör mig glad - både fysiskt och psykiskt :)
 
Det här med kost är ganska så intressant och lockande har jag insett. Nu när jag känner mig manad att fundera ut hur jag vill spendera mitt framtida liv och vad jag vill hänge mina krafter åt, blir det allt mer säkert att mina passioner är matlagning, hälsa och bevarandet av naturens hotade resurser och djur.
Det borde väl vara fullt möjligt att skapa ett praktiskt yrke med dessa klossar? Nyckelordet i ekvationen är ju  uppenbarligen HÅLLBARHET, vilket är lyckosamt eftersom kursen jag har sökt in på i höst heter just hållbar samhällsutveckling :D
 
Sedan gillar jag ju att uttrycka mina åsikter. Helst i skrift, men som den perfektionist jag är kan det bli svårt att leva harmoniskt under sådan press. Kanske att jag kan göra detta bättre med tiden. Kanske lär jag mig fokusera mer på budskapen istället för utformandet. Kanske är det t.o.m ett alternativ att skriva kortare noveller eller friare krönikor där innehållet inte behöver spegla en sådan strikt uppsättning i mitt huvud.
 
Drömma är viktigt, men det gäller nog även att definiera, förtydliga och bena ut dessa i mindre grenar för att lättare kunna skapa en helhetlig bild av dessa och därmed tillåtas en större chans att till sist kunna föverkliga dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0