1800-talet fortsätter att förundra!

Åter igen vill jag inte låta ännu en bra bok slippa mellan fingrarna. Istället vill jag fortsätta minnas allt som sades och människorna som gjorde så stort intryck på mig. Inte heller vill jag glömma bort den lite vemodiga, ironiska tonen som starkt följde igenom de flesta konversationerna.

Nu har jag alltså kommit till slutet av mitt senaste "byte" - kan man kalla det eftersom dessa romaner är som en slags föda för mig. Boken Hustrur och döttrar går i samma fotspår som Jane Eyre när det gäller traditioner, klasskillnader och självklart relationer. Inte så konstigt att jag kom att uppskatta den förstnämnda lika mycket som den senare. En tydlig likhet de emellan var ju såklart att båda valde att prioritera vardagen som dess grund, eller vad man ska kalla det. Man fick alltså följa med i det lilla livet som sker varje dag. Skillnaden var istället att författarna använde olika sätt att behandla sina karaktärer i sina respektive berättelser.
I båda så framträdde det en klar huvudperson, men i den ena så handlade det samtidigt om flera personer på en gång som delade med sig av deras liv. En viktig punkt i detta var att alla dessa människors liv var förenade med huvudpersonens på ett eller annat sätt. Därav bildades en snygg röd tråd som band ihop alla relationer med varandra.

I den andra boken kunde man skilja rollfigurerna åt, eftersom vissa inte hade något att göra med andra. I Jane Eyre fanns det dessutom ännu mer fokus på huvudinnehavaren än det som låg på oskyldiga lilla Molly Gibson i Hustrur och döttrar. Allt som inträffade behövde nödvändigtvis inte röra Molly i ryggen. Trots det lyckades hon på något sätt ändå bli indragen i de flesta draman som utspelades, godtrogen som hon beskrevs som i boken. Jane Eyre däremot framhävdes som en mycket starkare personlighet och vann därför större respekt, till god användning mot dem som ville komma åt henne.

Så det skiljer verkligen mycket mellan dessa karaktärer, kan man väl säga. Den ena stark, den andra svag. Men samtidigt delar de varandras, ibland bristande, fördelar. Mollys sinne för medkänsla visar sig även hos miss Eyre. Liksom pressen från samhället och familjen som faller på de båda och som avslöjar deras goda vilja i livet. Jane har dock inte samma blinda förtroende som Molly ständigt bär på. Däremot så är båda flickorna bevisligen de rätta att kunna lita på, en egenskap som ej används av de på samma sätt i böckerna med tanke på ägarnas faktiska olikheter.

Jag rekommenderar varmt Hustrur och döttrar. Den innehåller spänning såväl som en del humor och intressanta, passande tankesätt från den tidens generation.

Boken har blivit till en miniserie på BBC som jag troget har följt på youtube.
Bilden ovan är tagen från google och visar rollerna i tv-serien. Molly sitter i vänstra hörnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0