Dragkamp mellan egenskaper

Snö. På vippen att skriva "lite försent nu va?" men inser att det bara är januari.. Gud vad vintermånaderna känns eviga. Så lustigt att jag aldrig analyserade årstiderna när jag var yngre (å andra sidan var det ganska få saker en analyserade då) eller blev irriterad då vädret var galet. Antar att jag är mer bitter nu. Vilket är årets understatement. 
Men hur som helst njöt jag verkligen av vintern varenda gång den kom, det fanns alltid något roligt att hitta på med vänner och på rasterna. Kylan eller kollektivtrafiken hade inte lika stor makt över mig, jag gick ju till skolan på en kvart och påpälsad från topp till tå. I den åldern fanns det ingenting som kallades mode eller pendeltågsförseningar. Allt var så simpelt. Inga krusiduller, inga konstigheter.
Lever jag på samma sätt idag blir jag beskylld för att vara lat eller vårdslös. Och obrydd om min framtid. (Tre saker som iofs är delvis sanna, det kan jag inte komma ifrån). Men jag vill gärna tro att jag är mer än så, mer än de ögonlick då jag faller ned i nostalgiska mönster och drömmer om att färdas bak i tiden.
Jag kan väl fortfarande ha en händelserik resa framför mig, oavsett om jag väljer att stå stilla lite då och då? Det är en stor del av min karaktär att vara försiktig, att tänka istället för att göra, att bli omhändertagen som när jag var liten. Men att vara rastlös, impulsiv och driven av stora passioner är för den delen också ett par karaktärsdrag som jag besitter. Det är inte ovanligt att en människa består av flera motsatser.
 
Jag kan älska snöflingornas dans ner mot marken. Jag kan vilja kasta mig i snön, rulla runt och le mot den mörka himlen fylld av miljontals stjärnor. Jag kan gå lös med mobilkameran ur alla möjliga vinklar och vrår för att föreviga det vita perfekta pulvret.
 
Ja, ibland får jag inte nog av vinterns vackra scenario. Och ibland vill jag inget hellre än att strypa den. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0