Omfamna förändringen

Ibland ryser man bara av själva ordet. Ibland kan man vara i behov av det. Jag snackar förändring, gott folk. Vad betyder det för dig? Vad är innebörden? Olika såklart från person till person. Men vi snackar fortfarande om att göra något annorlunda. Med en twist, så att säga. Man vill ju förändra något till det bättre, men när man inte har något val? Då är det verkligen sämst, det suger rent ut sagt om jag nu ska framföra min åsikt på ungdomsspråk. Men vad är det som är så farligt? Någon gång i livet krävs det en förändring, så varför inte nu? Ska jag kanske även dra till med "ju förr desto bättre".
Men vad är det som gör att vi människor förraktar detta ord?
Jag tror snarare att problemet ligger i oss själva. Att vi inte vågar släppa taget. Att vi är för envisa. Men då och då kommer det hjälp. Frågan är om vi använder oss av hjälpen eller inte. Hänger vi hårt i ordet för glatta livet eller springer vi så långt som möjligt ifrån det?
Det är som sagt alltid olika hur man reagerar. Alla reaktioner är mänskliga, det är ju vi som använder oss av dem. Men då kan vi väl också välja att inte göra det. Att göra en förändring behöver inte innebära att gå ifrån mes till mobbare (bara ett exempel). Att göra en förändring, tycker jag, innebär att inse att man gör det. Att man kan och vågar. Det är det som skiljer läget från tidigare. Reaktionen till problemet.

So have no fear! Förändringar är inte där för att göra oss illa. De är där för att kunna hjälpa oss, i vilken situation som helst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0